USING LEITMOTIFS LIGHTING AS DRAMATIC ELEMENT IN ABDEL AZIZ FAHMY'S MOVIES

Document Type : Specialized scientific research papers

Author

Faculty of Fine Arts, Helwan University, Zamalek, Cairo

10.47436/jaars.2023.332641

Abstract

The research observes and analyzes lighting in cinematography, which aims to confirm and highlight the psychological state by studying the changes that occur to it through artwork (the film) , it also studies the role of leitmotifs in creating a mental or moral state for the viewer while revealing the role of light in highlighting the character of the film by emphasizing it visually. The research also analyses the artistic elements in the works of the cinematographer (Abdulaziz Fahmi) in the 1960s and 1970s, who was known for his technical and artistic level in his use of lighting in cinematography. His films are considered an important milestone in the history of cinematography, Starting from "Al-Mostahil" (The Impossible) and "Zawjati Wal Kalb" (My Wife and the Dog) to "Fajr Youm Jadid" (New Day's Dawn) and "Al-Mummya" (The Mummy), these are prominent marks in his journey in the history of Egyptian cinema, where they had a great impact on the cinematic level that requires review and analysis of his important works in which he cared about expressing drama and continuously conveying feelings to the audience By emphasizing several recurring light crises in one film, they became crises in the films of Director of Photography Abdel Aziz Fahmy. .

Keywords

Main Subjects


  1. مرسي أحمد كامل، وهبة مجدي، 1973م: معجم الفن السينمائي، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1 يناير.   

    عادل إبراهيم، ۱۹۹۳: البناء الضوئي عند وحيد فريد، مطبوعات مهرجان القاهرة السينمائي الدولي الـ ۱۷.

    كلارك تشارلز، ١٩٨١: التصوير السينمائي للمحترفين، ترجمة سعد قلج، جمعية المصورين السينمائيين الأمريكيين، دولة الإمارات.

    ستولنيتز جيروم، ۱۹۸۱: النقد الفني، ترجمة فؤاد زكريا، بيروت.

    إيزود چون، ۱۹۸۹: قراءة الشاشة، ترجمة: أحمد الحضري، القاهرة: المجلس الأعلى للثقافة، مطبوعات لجنة السينما

    شیمي سعید: اتجاهات الإبداع في الصورة السينمائية 

    شيمي سـعيد، ۱۹۹۷: التصـوير السينمائي في مصر، ملفات السينما المصرية رقم 6، وزارة الثقافة، المركز القومي للسينما

    فريد. سمير: ظلال مهرجان كان. الجمهورية. القاهرة 5-۸٩ / 6، ص ۹

    فريد. سمير، 2000م: مخرجون واتجاهات في السينما المصرية، آفاق السينما، الهيئة العامة لقصور الثقافة، وزارة الثقافة.

    أبو شادي. على، ١٩٩٧: من وقائع السينما المصرية في مئة عام، المجلس الأعلى للثقافة.

    مارتن. مارسيل، 1964: اللغة السينمائية، ترجمة سعد مكاوي، القاهرة: المؤسسة المصرية العامة للتأليف، والترجمة، والطباعة والنشر.

    مكاوي. محمد عبد الحفيظ، 1993م: التشكيل في الرؤيا السينمائية لأفلام يوسف شاهين، رسالة دكتوراه (غير منشورة)، كلية الفنون الجميلة، القاهرة 

    عبد الله. محمد، ١٩٨٤: تجارب في السينما التسجيلية المصرية، الهيئة العامة للكتاب.

    عبد الفتاح. محمد فتحي، 1987: أسبوع الفيلم السوفييتي، نشرة نادي السينما بالقاهرة، السنة ٢٠ النصف الثاني العدد ٢٠ في ۱۹۸۷/۱۱/١٦.

    البرنامج الوثائقي عن "عبد العزيز فهمي" (وقائع مصرية) إعداد وإخراج كمال مسعود (حلقات الرسم بالنور) عن "عبد العزيز فهمي"، الجزء الأول والثاني، تاريخ الإذاعة: 14، 19/1/1990.

    فوزي. ناجي، 1999م :  اللوازم الضوئية في التعبير المرئي عن شخصيات الافلام – دراسة مجلة الفن السابع، العدد 16 مارس، 1999م.

    فوزي. ناجي، 2002م: قراءات خاصة في السينما المصرية، المجلس الاعلى للثقافة.

    1. مراجع الصور

    Kris Malkiweicz - Film Lighting - Prentice Hall Press. New York. 1986

    Kenneth McGowan: Behind the Screen, The History and Technique of The Motion Picture. Tenth Printing 1965

    www.elmogaz.com

    www.youtube.com

    www.ida2at.com

    www.al-hakawati.net