OBJECTIVITY AS AN EXPERIMENTAL APPROACH TO CONTEMPORARY EGYPTIAN PAINTING (AMANY FAHMY AS EXAMPLE)

Document Type : Specialized scientific research papers

Author

Painting Department - Faculty of Fine Arts - Helwan University - Egypt

10.47436/jaars.2023.331940

Abstract

This research consists of four axes: the first studies the theoretical framework, the second axis deals with objectivity in examples of Egyptian photography, then the third axis: it deals with objectivity in the works of the artist Amany Fahmy, then the fourth axis: which are the results of the research, which were represented in the following: - The artist arrived With her intelligence, she creates an internal dialogue between the elements of the work that does not stop with the end of seeing her works, through her knowledge and reading about the origin of the objectivity of things coexisting in eloquent silence.The artist was attracted to the characteristic of circularity, so she responded to it in formulating her paintings, which trace their origins to the artist “Fouad Kamel,” in addition to studying the energy of the body, charged with gestures, which comes out sincerely from the first glance to find its final resting place on the surface of the pictorial work. The artist combined three artistic trends in her works: abstract expressionism, collage and simplification, wrapped in spontaneity and spontaneity that do not require brushing the surface to soften the touches or refining the surface with varnish. The artist “Amany” moved away from highlighting the illusionary element of the third dimension in favor of heading to the conceptual surface through an austere, reductionist vision. She called for the annihilation of dimensions and the preservation of the one dimension - which is the origin and basis. The artist’s deep understanding of authenticity and Egyptian heritage led her not to quote style or technique - as is the custom of artists, but rather from the nature of the situation in her time, to take a new, contemporary position in which she preserved the spirit of heritage - even if she did not borrow the apparent meaning of heritage from anything.

Keywords

Main Subjects


أولاً: المراجع العربية
وهبة، فاروق:2006 م ، دور الخامة فى فن التصوير،الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة .
 معجم المعانى الجامع على الموقعWWW.almaany.com
العطار، مختار:1996 م ، رواد الفن وطليعة التنوير فى مصر، الجزء الأول، الهيئة المصرية العامة للكتاب .
حمزة، محمد:1997 م ، الصعود الى المجهول(طريق التجريدية)،الهيئة المصرية العامة للكتاب .
ثانياً: الرسائل والأبحاث:
 حبيب،كامل عزال،2017:”تمثلات الشيئية فى تشكيل مابعد الحداثة”رسالة دكتوراة،كلية الفنون الجميلة،جامعة بابل، م.https://library.alkafeel.net/dic/elending/ على الموقع
وصيف،محمد حسن وأخرون :2022م ”القيم الجمالية والتعبيرية فى كولاج منير كنعان”بحث منشور،العدد الخامس عشر- يناير ،مجلة كلية التربية النوعية - بور سعيد،مصر .
الفضالى،فاتن سعد الدين:1992 م”توليف الخامات على سطح الصورة فى مجال التصوير” دراسة تجريبية،رسالة ماجستير-غير منشورة،كلية التربية الفنية،جامعة حلوان .
 سليمان،أمل عزت سليمان:2021م”الاسمبلاج كمصدر لاستحداث تقنيات معاصرة فى مجال التصوير،بحث منشور،جمعية أمسيا مصر (التربية عن طريق الفن)،يناير2021-0464 .
https://journals.ekb.eg/article_147980_6854c496bcd1ce3ce4b95d6fe2d3d78e.pdf
 السيد،هدى أحمد ذكى:1979 م”المنهج التجريبى فى التصوير الحديث وما يتطلبه من أساليب ابتكارية وتربوية،رسالة دكتوراة،كلية التربية الفنية،جامعة حلوان .
htps://www.kau.edu.sa/Files/0009737t/Subjects/%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%83%D8%B1%20%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D9%8A%D8%A8%D9%8A%20%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D9%84%D9%8A%D9%81.doc
ثالثاً: المجلات:
- حنين،مكرم: 1996 م:مجلة الفكر والفن والأدب والإبداع ،العدد الثالث عشر- السنة السادسة ،ابريل-يونية  مجموعة شركات(شل مصر)
- الرزاز، عبد السلام رضا وأخرون: عام 2016 : مجلة الخيال،عدد 71-  مايو،الهيئة العامة لقصور الثقافة ،مصر .
رابعاً:مواقع الكترونية:
الدخول بتاريخ 5/9/2023،على الساعة4:33 مساءاً
https://library.alkafeel.net/dic/elending/
الدخول بتاريخ5/9/2023،على الساعة3:00 صباحاً
https://altashkeel.ae/ar/interpretation-of-emptiness-in-fine-arts-a-philosophical-approach/
الدخول بتاريخ 17/9/2023،على الساعة 8:20 مساءاً
http://amardawod.blogspot.com/2011/01/blog-post_30-html
الدخول بتاريخ 17/9/2023،على الساعة 8:20 مساءاً-
https://www.alittihad.ae/article/17735/2019/%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D9%91%D9%85%D8%AA
الدخول بتاريخ  1/8/2023 ،على الساعة  2:20 صباحاً             
https://qafilah.com/ar/%D8%A7%D9%84%D8%AF%D8%A7%D8%A6%D8%B1%D8%A9/
الدائرة - مجلة القافلة، الدخول بتاريخ  15/8/2023 ،على الساعة  4:30 صباحاً .