THE CONCEPT OF RESISTANCE IN SOME WORKS OF PALESTINIAN MONUMENTAL SCULPTURE

Document Type : Articles and research extracted from theses

Author

Sculpture Department - Faculty of Fine Arts - Helwan University

10.47436/jaars.2023.181185.1124

Abstract

The concept of resistance itself is a concept resulting from the rejection of an event, and the product of the concept of the resistance itself is according to that event, and therefore the impact of the concept of resistance on Palestinian art in general was fluctuating results, due to the multiplicity and alternation of variables that affected it, and the concept of resistance was fertile in terms of subject matter for Palestinian art, it worked to create a favorable environment for the artist to innovate through it, but in terms of material and ease of production, we find that the matter was opposite and more difficult, and it was The impact of resistance on Palestinian art is different from one region to another, due to the different influences between these areas, as well as the element of time had a role in this difference, and that when the concept of resistance was translated into Field Statues, several problems appeared, the most important of which was the loss  these Field Statues, the Palestinian identity, because some parties controlled those fields and imposed certain topics, and some other fields were controlled by the occupation and stripped of their Palestinian meaning, and the Palestinian sculptor considered that any work he carved is in itself resistance because Produced from Palestinian hand.

Keywords

Main Subjects


  1. أبو الهنود، محمود، 2010، " أعمالي الفنية تتعاطى بشكل مستمر مع قضايا مجتمعي"، شبكة امين الإعلامية، https://rb.gy/2yknmi

    أبو ظاهر، سليم، 2020، " رمزية الفضاء العام في فلسطين: ميدان المنارة في رام الله نموذجاً"، مؤسسة الدراسات الفلسطينية، https://www.palestine-studies.org/ar/node/1650212

    الشامي، عبد الغني، 2017، "الجندي المجهول بغزة، من نُصب تذكاري إلى ساحة جامعة للكل الفلسطيني"، القدس برس، https://qudspress.com/?page=show&id=27651

    السرساوي. فايز. (مقابلة شخصية برقم ثلاثة، أكتوبر 11، 2022)

    السرساوي. فايز. (سيرة ذاتية، أكتوبر 11، 2022)

    المركز الفلسطيني للإعلام، 2016، "نصب المقاومة، زينة غزة ورمز عزتها وعنوان نصرها"، https://www.palinfo.com/67550

    ب. سناء. (سيرة ذاتية، 2020)، https://www.sanabishara.com/bio

    حركة التحرير الوطني الفلسطيني، 1965، "بيان العاصفة رقم واحد"، وكالة الانباء والمعلومات الفلسطينية وفا، https://info.wafa.ps/ar_page.aspx?id=4925

    زيادة، مي، 2019، " الفنان الفلسطيني اياد صباح.. عندما يصنع من الحرب فناً ومن الصخور تمثالاً"، وكالة وطن للأنباء، https://www.wattan.net/ar/news/292454.html

    سرحان. شريف. (مقابلة شخصية برقم اثنان، مايو 31، 2022)

    صباح. اياد. (مقابلة شخصية برقم اربعة، يونيو 5، 2022)

    صباح. اياد. (سيرة ذاتيه، يونيو 5، 2022)

    عبد الرحمن، وليد، 2019، "الجندي المجهول، غضبة في غزة"، البيان، https://www.albayan.ae/one-world/arabs/2019-03-13-1.3510470

    عبيد، محمود، 2016، "تعرّف على برج الساعة في يافا ضمن الحلقة الثالثة من سلسلة، معالم من بلدي"، يافا 48، https://yaffa48.com/?mod=articles&ID=26926

    غبن. فتحي. (مقابلة شخصية برقم واحد، يونيو 6، 2022).

    لطفي، فراس، 2021، "ميدان المنارة في رام الله، رمزية التاريخ الفلسطيني"، سكاي نيوز،]ملف فيديو[،  https://tinyurl.com/5dfmfk7s

    • المراجع الأجنبية
    1. Ruty Chinsky. (2018), "Sana Farah Bishara - Silent Scream Installation", Sana Farah-Bishara, Retrieved from, https://www.sanabishara.com/copy-of-y-matzkel

    Billy, Anania. (2021), "How Watermelon Became a Symbol of Palestinian Resistance", Hyperallergic, Retrieved from https://rb.gy/0kmdkq

    1. Sana. (2020), " Welcome Home Installation ", Sana Farah-Bishara, Retrieved from, https://www.sanabishara.com/copy-of-ruty-chinsky-amitay

    Hiyam, Noir. (2008), Fathi Ghaben, "Great Palestinian Painter, The Palestine chronicle", Retrieved from https://rb.gy/51si0o

    Raji, Ramanathan. (2021), "How did the watermelon become a symbol of resistance for Palestinians", AJ+, [Video file] Retrieved from https://twitter.com/ajplus/status/1402679635347914754?s=20

    1. Matzkel. (2007), "The whole and All Its parts", Sana Farah-Bishara, Retrieved from https://www.sanabishara.com/y-matzkel