PATTERNS OF ARCHITECTURAL EDUCATION IN EGYPT ARCHITECTURAL EDUCATION PROGRAMS AT ASSIUT UNIVERSITY AS A CASE STUDY

Document Type : Specialized scientific research papers

Author

Dept. of Architectural Engineering, Faculty of Engineering, Assiut University, Assiut, Egypt

10.47436/jaars.2023.157738.1102

Abstract

This paper seeks an answer to a central question that asks about the patterns of architectural education in Egypt and its position in the international classifications of architectural education programs in the world. To achieve this goal, the paper presents a historical overview of architectural education, and international patterns of architectural education, followed by an analysis of the development of architectural education in Egypt. After this step, the paper survey and analyze the current different patterns of architectural education programs in Egypt, ending with a comparative analysis of the most widespread architectural education programs in Egypt (Architectural education programs at Assiut University that represents most architectural education patterns in Egypt). The results of the study addressed the dominance of the architectural engineering type in general and in addition to the absence of substantive differences in the comprehensive (non-specialized) architectural education programs, in both faculties of engineering and fine arts. The paper also concluded that the current type of Architectural Engineering programs in Egypt is not like the architectural engineering" programs universally recognized. At the end of the paper, the study addressed important recommendations to the institutions that provide architectural education programs and the architectural society in general.

Keywords

Main Subjects


Bhattacharjee, Suchismita; Bose, Shivashish (2015), “Comparative Analysis of Architectural Education Standards across the World”, ARCC 2015 Conference – The FUTURE of Architectural Research, Apr 06 - 09, 2015 Chicago, IL.
عفيفي، أريج عزات مصطفى (2012): "التعليم المعماري في فلسطين" رسالة ماجستير، جامعة النجاح الوطنية، فلسطين، نابلس، 2012.
ELDEEB, A. (2022). 'The Relationship between Competences of Architectural Education and Architect Role for Professional Practice in Egypt', ERJ. Engineering Research Journal, 45(2), pp. 225-234 https://doi.org/10.21608/erjm.2022.116174.1142
آل سعود، خالد (2001): "برامج التعليم المعماري فى المملكة العربية السعودية: دراسة مقارنة" – مجلة العمارة والتخطيط - جامعة الملك سعود - المجلد 13 – الرياض – المملكة العربية السعودية، 2001. 
Salama, A.M. (2009). Transformative Pedagogy in Architecture and Urbanism (1st ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003140047
بدوى، منال أحمد يماني (2009): "علاقـة التعليم المعماري الجامعي بممارسة المهنـة المعمارية في مصـر" رسالة ماجستير في الهندسة المعمارية قسم الهندسة المعمارية – كلية الهندسة – جامعة عين شمس – مصر.
كلية الهندسة – جامعة القاهرة "تاريخ التعليم الهندسي في مصر"، الموقع الرسمي لكلية الهندسة جامعة القاهرة، https://eng.cu.edu.eg/ar/engineering-education-history/" ،
لجنة قطاع الدراسات الهندسية (2009) "الإطار العام والشروط المرجعية لبرامج الساعات المعتمدة في مرحلة البكالوريوس" المجلس الأعلى للجامعات - مصر - أبريل 2009.
الوقائع المصرية، قانون 21 لسنة 1927 بتعديل نظام مدرسة الهندسة الملكية، الوقائع المصرية، العدد 69، أغسطس1927.
لوقائع المصرية، قانون 70 لسنة 1937 باللائحة الأساسية لمدرسة الفنون الجميلة العليا، الوقائع المصرية، العدد 73، أغسطس 1937.
علاء الدين، هدير (2021) " في ذكرى افتتاحها.. قصة إنشاء مدرسة الفنون الجميلة "، صدي البلد جامعات،  / قصة-إنشاء-مدرسة-الفنون-الجميلة  / https://edu.see.news/2021/05/12  ، مايو 2021.
الجريدة الرسمية، الأعداد 33 مكرر فى 17 أغسطس 2014، و
Armstrong, Andrew (2022), “Architecture Versus Architectural Engineering” QS World University Rankings, https://www.topuniversities.com/blog/architecture-versus-architectural-engineering, originally published in January 2016, last updated in April 2022.
Johnson, Charrelle (2017) "Difference Between Architectural Engineering & Architecture" Updated July 05, 2017, https://careertrend.com/info-8412965-difference-between-architectural-engineering-architecture.html
اللائحة الداخلية لمرحلة البكالوريوس (2004). كلية الهندسة، جامعة أسيوط، جمهورية مصر العربية.
اللائحة الداخلية لمرحلة البكالوريوس (2016)، كلية الفنون الجميلة، جامعة أسيوط، جمهورية مصر العربية.
اللائحة الداخلية لمرحلة البكالوريوس (2021). ، كلية الهندسة، جامعة أسيوط، جمهورية مصر العربية.
اللائحة الداخلية لكلية الفنون الجميلة (1987)، كلية الفنون الجميلة، جامعة حلوان، جمهورية مصر العربية.
The University of Texas at Austen (2022)  “DEGREES AND PROGRAMS” https://catalog.utexas.edu/undergraduate/engineering/degrees-and-programs/
www.universities.com, (2022) “Best Architectural Engineering colleges in the U.S. 2022”, https://www.universities.com/programs/architectural-engineering-degrees