CAIRO'S IDENTITY IN THE WORKS OF EGYPTIAN PAINTERS “Descriptive Analytical Study”

Document Type : Specialized scientific research papers

Author

Faculty of Fine Arts Mansora University

10.47436/jaars.2022.156744.1101

Abstract

This research aims to explore, examine and analyze some of the works of Egyptian artists in their handling of Cairo's identity by displaying some of their paintings, which dealt with several main axes represented in the traditional Egyptian neighborhood, the market, El mouled, the bean cart, and the Nile. In her presentation of these themes, the researcher analyzed the most important features of each of these elements, illustrating the vision of these artists when they creatively address Cairo’s unique identity, which ultimately reveals the general image of Cairo's unique identity among these artists.
The researcher also presented her vision for each of these elements and factors that represent the unique identity of the city of Cairo in order to achieve the objectivity of uniqueness and originality of creative artwork through the objective selection of these paintings through a holistic view of the identity and the city.
Thus, this study constitutes a basic vision of the concept of the identity of cities, and on top of these cities is the city of Cairo, with history, civilization, and originality, and is a scientific study that establishes the concept of identity and dedicates each city to its own identity and unique features in terms of humans, stone, time and place.

Keywords

Main Subjects


أحمد عبد الكريم (٢٠١٩) كتالوج معرض الفنان حسن عبد الفتاح- بجاليري ضي.
حسن حنفي (٢٠١٢) -الهوية– المجلس الأعلى للثقافة.
حيدر البياتي (٢٠٢٢) - الفن وأزمة الهوية -المجلــة الأردنية للفنــون- مجلـد ١٥ عدد ١.
خالد البغدادي (٢٠١٧) - الفن وذاكرة المكان-الهيئة العامة لقصور الثقافة.
سمية هادفي (٢٠١٤) - سوسيولوجيا المدينة وأنماط التنظيم الاجتماعي الحضري-مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية- -العدد ١٧
عز الين نجيب (٢٠٢٢) - الفنان المصري وسؤال الهوية بين الحداثة التبعية - إصدار جاليري ضي.
نعيم عطية (١٩٨٧) - لوحات تسر الخاطر-دار المعارف.
 
الصفحات والمواقع الإلكترونية:
 
أماني علي فهمي. (٢٠٠٨). ACADEMIA. تم الاسترداد من https://www.academia.edu/41330057/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D8%B9%D9%8A_%D9%88%D9%82%D8%B1%D9%86_%D9%85%D9%86_%D8%A5%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA_%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%8A_%D9%82%D8%B3%D9%85_%D8%A7%D9%
حسن حنفي. (٢٠١٢). الهوية. المجلس الأعلى للثقافة.
حيدر البياتي. (٢٠٢٢). الفن وأزمة الهوية. المجلة الاردنية للفنون-العدد١.
خالد بغدادي. (٢٠١٧). الفن وذاكرة المكان. الهيئة العامة لقصور الثقافة.
زماني علي فهمي. (2008). ACADEMIA. تم الاسترداد من https://www.academia.edu/41330057/%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D8%B9%D9%8A_%D9%88%D9%82%D8%B1%D9%86_%D9%85%D9%86_%D8%A5%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA_%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%8A_%D9%82%D8%B3%D9%85_%D8%A7%D9%
سمية هادفي. (٢٠١٤). سوسيولوجيا المدينة وأنماط التنظيم الاجتماعي الحضري. مجلة العلوم الإنسانية والاجتماعية- -العدد ١٧.
سيلفيا هرمينا. (٢٠١٨). وطني. تم الاسترداد من https://www.wataninet.com/2018/10/ذكرى-المكان-للفنان-مصطفى-الفقي-في-جالي/
عزالدين نجيب. (٢٠٢٢). الفنان المصري وسؤال الهوية بين الحداثة التبعية. إصدار جاليري ضي.
محمد الناصر. (٢٠٢٠). بوابة الاهرام. تم الاسترداد من https://gate.ahram.org.eg/News/2496582.aspx
مي ابراهيم. (٢٠٢٠). INDEPENDENTعربية. تم الاسترداد من https://www.independentarabia.com/node/137736/%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%8A%D9%82%D8%A7%D8%AA-%D9%88%D9%85%D8%B7%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D8%AC%D8%AF%D9%84-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%8A-%D9%81%D9%88%D9%82-%D9%85%D9%82%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%85%D8%A
ناصر عراق. (٢٠٠٠). قطاع الفنون التشكيلية. تم الاسترداد من http://www.fineart.gov.eg/arb/cv/About.asp?IDS=496
ناصر عراق. (٢٠٠٠). قطاع الفنون التشكيلية.
نجاح عبدالله سليمان. (٢٠١٨). الميادين. تم الاسترداد من https://www.almayadeen.net/books/862407/في-تاريخ-القاهرة
نجاح عبدالله سليمان. (٢٠١٨). الميادين. تم الاسترداد من https://www.almayadeen.net/books/862407/%D9%81%D9%8A-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A9#:~:text=%D8%AA%D8%B9%D8%AF%20%D9%85%D8%AF%D9%8A%D9%86%D8%A9%20%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%A7%D9%87%D8%B1%D8%A9%20%D9%85%D9%86%20%D8%A3
نجاح عبدالله سليمان. (٢٠١٨). الميادين في تاريخ القاهرة. تم الاسترداد من https://www.almayadeen.net/books/862407/في-تاريخ-القاهرة
نعيم عطية. (١٩٨٧). الفن وذاكرة المكان. دار المعارف.