INTEGRATION OF VISUAL ARTS IN THE ARAB WORLD IN THE SECOND HALF OF THE 20th CENTURY

Document Type : Articles and research extracted from theses

Authors

1 History of Arts Department - Faculty of Fine Arts - Helwan University - Egypt

2 History of art, Fine arts, Helwan University, Cairo, Egypt.

10.47436/jaars.2022.90255.1029

Abstract

In the beginning of its inception in the Arab countries, plastic art kept pace with the political, social, and cultural changes that in its entirety aspired to catch up with the civilizational development that had been achieved in the West since the Renaissance in the fifteenth century. When these countries were politically liberated in the fifties, this liberation was not accompanied by a comprehensive intellectual revolution, nor by a planned scientific vision, which was reflected in the formation of the Arab artistic personality and put it in a predicament in front of international artistic events. The relationship remained in crisis with the self and with the other, and the other here is that renewed and transformed variable in the wheel of the Western plastic movement. After centuries of closure, plastic arts were one of how Arab countries solicited to modernize their societies, and the first generations of Arab artists, whether in Egypt, Iraq or Yemen, began practicing the process of artistic creativity, guided by Western models.; Until they reached their own art inspired by the philosophy of their society, expressing the views of life and existence, as well as presenting some political ideas. The artworks came with plastic aesthetics in an integrated series with each other, as the Arab artist relied on a composite artwork that serves his idea in a contemporary oriental spirit.

Keywords

Main Subjects


احمد صقر (2001) : تاريخ النقد ونظرياته ، مركز الإسكندرية للكتاب سلسلة في النقد المسرحي  (3) ط1.
أمل نصر (2007) : جماليات الفنون الشرقية وأثرها على الفنون الغربية ،القاهرة ، الهيئة العامة لقصور الثقافة ، سلسلة آفاق الفن التشكيلي ، العدد 22 .
بدر الدين أبو غازي (1975) : جيل من الرواد ، الهيئة المصرية العامة للكتاب ، القاهرة.
رضا عبد السلام (2015) : فنانون مصريون بين الأصالة والحداثة ، سلسلة افاق الفن التشكيلي ، الهيئة العامة لقصور الثقافة ، القاهرة.
شاكر عبد الحميد (2001) : التفضيل الجمالي ، دراسة في سيكولوجية التذوق الفني ، كويت.
صبحي الشاروني (1993) : مدارس ومذاهب الفن الحديث ، الجزء الأول القرن التاسع عشر، القاهرة، الهيئة العامة للكتاب بالاشتراك مع الجمعية المصرية لنقاد الفن التشكيلي ، الكتاب السادس .
صبرى عبد الغني (1998) : بدايات الحركة التشكيلية ومسار الجماعات الفنية في مصر ،القاهرة.
فاروق وهبة (مايو 2007): حوارات في لغة الشكل، آفاق الفن التشكيلي ، الهيئة العامة لقصور الثقافة، القاهرة ، سلسة شهرية، الطبعة الأولى.
محمود البسيوني (1980) : أسرار الفن التشكيلي عالم الكتب ، القاهرة.
مختار العطار (2000) : آفاق الفن التشكيلي على مشارف القرن الحادي والعشرين ، القاهرة، دار الشروق، الطبعة الأولى.
عز الدين نجيب (2013) :النار والرماد في الحركة التشكيلية المصرية ، المجلس الأعلى للثقافة ،القاهرة.
نعمت إسماعيل علام (1978) : فنون الغرب في العصور الحديثة ،القاهرة ،دار المعارف.
هند الصوفي (2016): الاتجاهات التصويرية في العالم الغربي والعربي منذ عصر النهضة وحتى الألف الثالث،  الجامعة اللبنانية.
 
 
 
الرسائل العلمية:
 
إيمان عبد العزيز بدوى (1996) : دور مصمم الديكور فى تحقيق عنصرى الزمام والمكان فى العمل المسرحي، رسالة دكتوراه ، جامعة الإسكندرية.
عاليا سامح أنور (2015) :التكامل بين الفن والتصميم في العمارة الداخلية ،كلية الفنون الجميلة، جامعة الإسكندرية، رسالة ماجستير.
عواطف أحمد عبده (2016) : الخط العربي كعنصر تصميمي وتشكيلي في العمارة الداخلية المعاصرة، كلية الفنون الجميلة ،جامعة حلوان ، رسالة ماجستير.
مدحت محمود مصطفى (2006):العمل المركب في الفن المصري المعاصر، كلية الفنون الجميلة، جامعة الإسكندرية ، رسالة ماجستير.
 
المواقع الإلكترونية :