THE EFFECT OF IDENTITY AND VISUAL CULTURE ON ILLUSTRATIONS

Document Type : Specialized scientific research papers

Author

Graphic Department - Faculty of Fine Arts – Mansoura University – Egypt

10.47436/jaarsfa.v1i2.56

Abstract

Cultural heritage is an expression of the way of life or the impact created by civilizations, which society has been able to develop and leave to later generations. Identity as an entry point of cultural heritage has an impact on visual culture, which has therefore influenced the illustrations from ancient times to the present day, as modernity has affected the arts in general and especially illustrations, creating new techniques such as digital art and photography as fast-spreading arts and easy to deal with the present day. The methodology is analytical historical where the researcher chose examples of the pioneers and founders of the art of illustrations in their handling of some of the works of the writer Naguib Mahfouz applying the dimension of the Egyptian identity to his literary novels. Thus, we conclude that the Egyptian identity has an impact on the visual culture hence on the illustrations as art that relied on literary novels and introduced cultural heritage to help protect identity from any external infringements.

Keywords

Main Subjects


الکتب والمقالات الإلکترونیة :
أحمد عبد المجید، 2011، تکنولوجیا المعلومات والتفکیر البصری، مقالة بحثیة، http://kenanaonline.com/users/ahmedkordy/posts/325902   (4/2020)
حسن یوسف، 2013، جمالیات المکان، المقهی عند نجیب محفوظ نموذجاً، بورصه الکتب
جمال أسعد، 2018، الهویة المصریة وبناء الشخصیة، مقاله جریدة الدستور
رشا المالح، مارس  2011، https://www.albayan.ae/paths/art/2011-03-20-1.1405456 جریدة البیان
طارق عبد الرؤوف، إیهاب عیسى المصری، 2016، التفکیر البصری مفهومة و مهاراته وإستراتیجیاته ، المجموعة العربیة للتدریب والنشر
عبد الجبار ناصر، 2011، ثقافة الصوره فى وسائل الأعلام، الدار المصریة اللبنانیة
على فرید،2018، اللغةُ والهُویَّة بین الاستلاب الحضاری واستعادة الوعی، مقالة بحثیة
عماد جاد، 2018، الهویة المصریة، مقالة بجریدة المصری الیوم https://www.almasryalyoum.com/news/details/1327974 (7/2020)
غدیر شمس الدین، 2018، کیفیة تحلیل لوحة فنیة، مقالة بحثیة
مدحت الجیار، 2013، فی ذکرى صاحب نوبل نجیب محفوظ: شیخ الحارة المصریة وسؤال الهویة والثورة، الهیئة المصریة للکتاب.
رسائل علمیة:
أحمد سمیح، 2011، الحسین فوزى و أثره على الرسوم الصحفیة فی مصر " دراسة تحلیلیة "، رسالة ماجستیر غیر منشورة .
سیف الإسلام صقر، 1993، رؤیة تشکیلیة " لثلاثیة " نجیب محفوظ من خلال فن الحفر، رسالة دکتوراه غیر منشورة.
نجم عبد الله عسکر البیاتی، نمیر قاسم خلف البیات، رباب کریم کیطان، 2020، دور الثقافة البصریة فی قراءة الصورة الفنیة الرقمیة لدى تدریسی وطلبة جامعة دیالی، العراق، بحث منشور
هند الفلافلی، 2011، رؤیة ذاتیة جرافیکیة لمضمون روایة " لا أنام "، رسالة دکتوراه غیر منشورة.
 
المواقع الإلکترونیة:
https://specialinc.blogspot.com/2016/12/culture-visual-skills-yousef-ahmed.html (6/2020) https://ich.unesco.org/ar/-00003 2009 کتیب الینوسکو فی التعریف بالتراث وأنواعه
https://www.artstation.com/artwork/4byadL((6/2020