@article { author = {Salama, Ashraf}, title = {SHAPING THE FUTURE OF RESEARCH IN ART, ARCHITECTURE, AND SPATIAL DESIGN FIELDS}, journal = {Journal of Arts & Architecture Research Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {14-31}, year = {2020}, publisher = {Helwan University, Faculty of Fine Arts}, issn = {2535-1508}, eissn = {2535-2369}, doi = {10.47436/jaarsfa.v1i2.98}, abstract = {The purpose of this invited editorial article is to contribute an inclusive insight into some of key aspects of arts-based research and methodological approaches in architectural and spatial design research. Following ontological and epistemological interpretations, the article is conceptual and involves critical analysis which is based on reviewing and categorizing classical literature while highlighting substantial number of contributions in relevant research developed over the past five decades. Premised on three philosophical positions—positivism, anti-positivism, and emancipationist— a discussion on arts-based research as a form of qualitative inquiry and the associated trilogy of art, craft, and knowledge making was instigated. Six frames of reference were identified: systematic, computational, managerial, psychological, person-environment type-a and person-environment type-b. Technically oriented research (TOR) and conceptually driven research (CDR) were categorized as perspectives of inquiry and were scrutinized together with their developmental aspects. Whilst the article is a brief reflection on some of the key contributions in this edition of JAARS, it captures an understanding of arts-based research, architectural and spatial design research, and their essential qualities. and can be viewed as an enabling mechanism by which researchers can identify the unique particularities of their research and the way in which it is pursued.}, keywords = {Arts-based Research,Architecture,Technically-Oriented Research,Conceptually Driven Research}, title_ar = {صیاغة مستقبل المعرفة البحثیة فی الفنون والعمارة ومجالات التصمیم المکانی}, abstract_ar = {تهدف هذه المقالة التحریریة إلى المساهمة فی صیاغة نظرة شاملة لبعض الجوانب الرئیسة للبحوث القائمة على الفنون والأسالیب المنهجیة فی بحوث العمارة. وتعتمد المناقشة على التفسیرات الأنطولوجیة والمعرفیة، ومن ثم تعتبر المقالة نظریة ترکز على صیاغة مفاهیم أساسیة وتتضمن التحلیل النقدی بناء على مراجعة الأدبیات الکلاسیکیة وتصنیفها مع تسلیط الضوء على عدد کبیر من المساهمات فی الأبحاث ذات الصلة التی تم صیاغتها ونشرها على مدى العقود الخمسة الماضیة. وتحدد المناقشة ثلاثة مواقف فلسفیة - الوضعیة، والا وضعیة، والتحرریة -وتقدم مناقشة تحلیلیة نقدیة حول البحوث القائمة على الفنون کشکل من أشکال البحوث النوعیة وثلاثیة الفن والحرف وصناعة المعرفة المرتبطة بها. کما تحدد ستة أطر مرجعیة تم تصنیف من خلال نوعین من البحوث: البحوث الموجهة تقنیًا (TOR) والبحوث المعتمدة على صیاغة الأفکار والمفاهیم (CDR). فی حین أن المقالة تتضمن تفسیرا موجزا لبعض المساهمات الرئیسیة فی هذا الإصدار من مجلة الفنون والعمارة للدراسات البحثیة JAARS، فإنها تحاکی فهمًا متعمقا للبحوث القائمة على الفنون وبحوث التصمیم المعماری والمکانی، خصائصهم الأساسیة. کما تمثل آلیة یمکن للباحثین من خلالها تحدید الخصائص الممیزة لبحوثهم والأسالیب المنهجیة التی یمکن اتباعها.}, keywords_ar = {البحوث القائمة على الفنون,البحوث الموجهة تقنیا,البحوث المعتمدة على صیاغة الأفکار والمفاهیم}, url = {https://jaars.journals.ekb.eg/article_153842.html}, eprint = {https://jaars.journals.ekb.eg/article_153842_70e9b536a3b34bc90046764e5bf4ee10.pdf} }